Проблема , над якою я працюю



Проблема,над якою 
я працюю


Використання інтерактивних методів навчання на уроках в початкових класах , для  
формування ключових компетентностей  учнів

У Концепції загальної середньої освіти підкреслюється, що освіта XXI століття - це освіта для людини. Гуманістичні цінності освіти зумовили зміну авторитарно-дисциплінарної моделі навчання на особистісно зорієнтовану. Тому актуальним є навчання і виховання особистості, що базується на засадах індивідуалізації, створення умов для саморозвитку та самонавчання, осмисленого визначення своїх можливостей і життєвої мети.      
Перед сучасною початковою школою гостро стоїть питання про таку організацію навчально-виховного процесу, який був би більш особистісно зорієнтованим на всебічну підготовку школярів, їхній цілісний і гармонійний розвиток та особисте зростання.      Вплинути на традиційний процес навчання, підвищити його ефективність, допоможуть новіші та ефективніші методи і форми навчання, використання нестандартних  форм роботи, що забезпечують розвиток особистості кожного учня.             
Тому, я працюю над проблемою: «Використання інтерактивних методів навчання на уроках в початкових класах з метою   формування ключових компетентностей  учнів. Адже компетентнісний підхід у навчанні є актуальною проблемою сьогодення, особливо в початковій школі.
Головна мета цієї проблеми - особистісний розвиток дитини , навчальна діяльність якої набуває дослідницького і практико-орієнтованого характеру. Щоб реалізувати себе повністю в майбутньому житті, особистість має бути компетентною в різних сферах діяльності. 
До ключових компетентностей, які пропоную для учнів початкових класів, відносяться:
уміння вчитися, інформаційно-комунікативна,загальнокультурна,здоров’язбережувальна, громадянська, соціальна.
Отож, мета моєї педагогічної діяльностівикористовувати інтерактивні технології для формування життєвих компетентностей учнів,пізнавального інтересу до навчання, навчити самостійно мислити, озброїти необхідними для цього знаннями, вміннями та навичками.
Питання, як зберегти і розвинути унікальні можливості молодшого школяра, завжди було предметом моєї уваги. 
Тому з перших днів навчання уважно придивляюся до кожного учня, намагаюся знайти та розвивати його позитивні риси.            
 Дитина – це сонце , навколо якого мають обертатися всі засоби навчання.
Учитель повинен створювати лиш атмосферу, в якій дитина має можливість висловлюватись. 
Урок — це основна форма організації навчально-виховного процесу. Однією з основних умов ефективності уроку, вважаю, є забезпечення максимальної активності учнів на всіх етапах уроку. Свої уроки проводжу поетапно:
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань і способів дії.
3. Повідомлення теми, мети і мотивація навчальної діяльності.
4.Формування нових знань і способів дії.
5.Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
6.Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Для ефективної співпраці учня і вчителя на уроці під час етапу організації учнів , стараюсь створити емоційний, позитивний настрій кожної дитини на подальшу роботу. Тому свої уроки розпочинаю з привітань у віршах, які розвивають пам’ять, збагачують словниковий запас школярів, виховують у них елементарні навички 
                           ВСТАЛИ, ДІТКИ , ВСІ РІВНЕНЬКО,
                           ПОСМІХНУЛИСЯ ГАРНЕНЬКО,
                                    НАСТРІЙ НА УРОК ВЗЯЛИ
                                    Й ПРАЦЮВАТИ ПОЧАЛИ

У своїй практиці використовую "психоформули" . Психологи рекомендують  використовувати  таку  настанову на  початку уроку, перед самостійною чи контрольною роботою.
 Люблю я свій розум,                        Сприймаю все нове
 Увагу та пам'ять                                І мислю логічно.
 Працює мій мозок,                            Учителя слово
 І вчусь я старанно                             Здійсню  я практично
На етапі актуалізації опорних знань і способів дії проводжу усні рахунки з використанням ігор: « Хто швидше? », « Магазин », « Мовчанка », «Колові приклади»,« Відгадай задумане число », « Що потім? », «Геометрична мозаїка », «Де моє місце?», «Домалюй фігуру», «Світлофор» та ін. які формують в учнів уміння вчитися, розвивають творчість і винахідливість, наприклад:
Гра «Закінчи приклад»


Великого значення надаю етапу мотивації навчальної діяльності. На цьому етапі фокусую увагу учнів на проблемі і викликаю  інтерес до теми. Мотивація чітко пов’язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до її сприйняття, налаштовує їх на розв’язання певних проблем.

       «Мистецтво навчання не в умінні повідомляти,
            а в умінні збуджувати, будити, оживляти…»
                                                                       А.Дистерверг 
Для цього використовую такі прийоми як «Вилучити зайве», «Роз’єднай слова», «Криголам», які спонукають в учнів прагнення здобувати нові знання, уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію, наприклад:

При підготовці до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу залучаю учнів до самостійного пошуку та засвоєння знань, спонукаю  їх творчо застосовувати   ці  знання на практиці ,  адже  без чіткої  та цілеспрямованої роботи , без постановки перед школярами мети і завдань кожного уроку,  неможливе ефективне засвоювання навчального матеріалу. Тому   використовую такі   дидактичні  матеріали:   індивідуальні диференційовані   картки ,  кросворди , ребуси , загадки ,     які     можна застосовувати у якості індивідуальних та групових завдань  Усі ці форми роботи сприяють розвитку інформаційно-комунікативної компетентності, наприклад:

 Використовую також  мультимедійні презентації, наочність, ігрові завдання,  які розвивають розумові операції й практичні дії школярів.
     На останньому етапі рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів дізнаюся про емоційний стан учнів у фіналі навчального заняття і  те, наскільки продуктивним для них став урок. Діти  повинні оцінити свою активність на уроці, корисність і цікавість форм подачі знань, захопливість уроку, колективну роботу. Вони можуть по ланцюжку висловитися про значущі для них цінності уроку:
Я дізнався…                                Я навчився ...
Я зрозумів, що можу…              Мені сподобалося ...
Для мене стало новим…            Мене здивувало ...
У мене вийшло…                         Я придбав ...
Для того , щоб учні  вчились із захопленням , кожен урок стараюсь зробити цікавим, захоплюючим. Для цього впроваджую   нові підходи  у навчанні , а саме  - інтерактивні технології.
У своїй діяльності використовую методи: « Навчаючи – учусь » , Мозковий  штурм”, „Мікрофон”, « Незакінчені речення ,« Займи позицію » ,поступово вводжу  елементи роботи в парах і малих групах, складання „асоціативного” куща, впровадження технології ігрового та проблемного навчання.
 Наприклад :  Для того , щоб навчити  дітей вільно висловлювати свої думки використовую метод „Мікрофон”. Даний метод використовую на як на етапі актуалізації знань учнів, так і під час узагальнення навчального матеріалу..
 








«Навчаючи - учусь» - використовую  при узагальненні та повторенні вивченого. Даний метод   дає можливість учням взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу підвищує інтерес до вивчення математики.
На кожному уроці я намагаюся розвивати творчі здібності учнів на основі спеціально розроблених логічно-пошукових задач. Часто використовую метод „Мозкового штурму”, підбираю до уроку такі творчі завдання, за допомого яких можна розвивати пізнавальні процеси: пам’ять, увагу, уяву, швидкість реакції, логічне мислення дітей.Наприклад :
1.     Яку частину мови ми називаємо прикметником?
2.     З якою частиною мови прикметник пов'язаний в реченні?

3.     За чим змінюються прикметники?
Мої вихованці люблять працювати в парах та малих групах.
                                                       « Двоє , працюючи разом,  досягають більшого   ,
    ніж троє , які працюють окремо.
Роботу в навчальних групах будую на принципах рівноправності, намагаюсь активізувати роботу кожного учня. Так діти отримують можливість спілкуватися, порівнювати, вільно висловлювати свою думку, робити спільні висновки 
На уроках літературного читання, української мови, предмету „Я у світі” використовую такий метод інтерактивного навчання, як складання „Асоціативного куща”. Це дозволяє   швидко  перевірити , узагальнити знання учнів.

Для розвитку мислення школярів застосовую на уроках проблемні завдання. Наявні в них суперечності викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків і певних висновків. Подобається школярам самостійно порівнювати, зіставляти певні факти і явища, узагальнювати, робити висновки. А потім звіряти свої міркування з матеріалом підручника. Такі вправи не тільки розвивають мислення учнів, а й підсилюють упевненість, віру в свої сили,сприяють формуванню комунікативноїкомпетентності.
 На кожному уроці читання практикую вправи на розвиток мовного апарату учнів. Це - робота зі скоромовками, читомовками, читання розрізних” текстів, пірамід слів,. Люблять мої вихованці читати, граючи гру „Дощик”, „Ланцюжок”, „Земля-небо”, „Буксир” та інші. Адже гра робить працю привабливішою і цікавішою. Завдяки ігровим формам вдається залучити пасивних учнів до процесу навчання, ігри дають змогу дитині повірити в свої сили, відчути успіх,здатність співпрацювати та працювати в команді.

Оцінюючи результативність своєї професійної діяльності, можу сказати, що мої вихованці за короткий час опановують багато нового матеріалу, в цілому грамотно пишуть, підтверджують результати навчальних досягнень на перевірних і контрольних роботах. Вони активні у класному, позакласному і позашкільному житті.  У них сформовані навички толерантного спілкування. Вміють аргументувати свою точку зору і по-своєму відстоювати власну позицію. Беруть  активну участь у конкурсах, олімпіадах та інших масових дитячих заходах.

Отже, працюючи в пошуку найбільш ефективних методів роботи,  прийшла до висновку, що процес формування вмінь і навичок стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме таке навчання, з використанням інтерактивних технологій, сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, стимулює активність і творчість.





Немає коментарів:

Дописати коментар